Alex Van Breedam

Alex Van Breedam

“Eventually, logistics will disrupt or will be disrupted”

PROFIEL

Alex Van Breedam (België, 1965) is Handelsingenieur (1988), Master in Statistics (1989) en Doctor in de Toegepaste Economische Wetenschappen (1994).

Hij is oprichter en CEO van een bedrijf dat zich terecht, ‘De radicale vernieuwer voor de logistieke sector’ mag noemen (zoals verkozen door de lezers van De Standaard, 2015). In een vroeger leven was hij partner bij KPMG evenals oprichter en eerste CEO van het Vlaams Instituut voor de logistiek. Tussen 2003 en 2015 was hij onafhankelijk bestuurder bij het beursgenoteerd vastgoedbedrijf WDP.

Daarnaast is hij oprichter van de succesvolle Internationale Master of Global Supply Chain Management aan de Antwerp Management School en deeltijds hoofddocent aan de KULeuven.
In 2014 werd hij door de European Logistics Association verkozen tot Europese Supply Chain Professional of the Year.

Alex is tevens uitvinder van het Extended Gateway® concept 


FORMULES

1 uur conference
1 dag inspiratie over de 20 belangrijkste uitdagingen van de logistiek


ONDERWERPEN

Vandaag rijdt 1 vrachtwagen op 4 leeg en het wordt alleen nog maar erger. De druk van de e-commerce samen met een aantal maatschappelijke evoluties en trends zullen in de komende jaren een disruptief effect hebben op de logistiek en het transport. Immers, logistiek blijft de zwakke schakel in het e-commerce verhaal. De explosieve groei van e-commerce dreigt een tekort aan transport capaciteit te veroorzaken aangezien de consument nog sneller wilt bediend worden. In dergelijke omstandigheden zal de logistiek er niet echt in slagen om met duurzame oplossingen te komen. Snel zal blijken dat de huidige business modellen uit de logistiek niet zullen overleven en dreigt een uberization van het transport. Dit zal echter niet volstaan om de maatschappelijke leefbaarheid van e-commerce te verzekeren. Ook een gedragsverandering van de consument zal nodig zijn om te voorkomen dat de e-commerce niet het slachtoffer van het eigen succes wordt.


PUBLICATIES

Meer dan 200 interviews in de media.
Meer dan 100 publicaties in wetenschappelijke en vulgariserende tijdschriften
Meer dan 400 toespraken en presentaties in binnen- en buitenland


EXTRA

Personal baseline: The Mission much bigger than the Man
Gesproken talen: Moedertaal