Blog/Nieuws

BLOG 5 - Ambitie om SPREKER te WORDEN !?!

Fri 2 October 2020

Ambitie om SPREKER te WORDEN !?!
 
GOED IDEE!
Voor een enthousiaste spreker (of presentator) is er altijd plaats in onze ‘Society’.
Wat de voorwaarden zijn?
Geen eigenlijk!
Of toch wel, dat 'enthousiasme' is wel belangrijk, daar rekenen wij en vooral de opdrachtgevers écht wel op.

SELECTIE:
Iedereen die zich verbaal sterk voelt kan zich dus kandidaat stellen om (gratis) opgenomen te worden in onze website.

Laat ons starten met HARPO waar presentatoren/animatoren en moderatoren steeds welkom zijn! 

Uiteraard zullen ervaren presentatoren/moderatoren meer kans maken om opdrachten te genereren, maar ook starters en ook wat wij 'animatoren' noemen, lees: dynamische krachten die ook zonder microfoon de mensen durven aanspreken op beurzen, openlucht manifestaties, festivals ed zijn steeds welkom.

Voor ‘Speakers Society’ is het wel voor de hand liggend dat wij eerder op zoek zijn naar sprekers die een economische meerwaarde hebben.
Dit omdat het grootste deel van onze opdrachtgevers bedrijven zijn. BLOG 5 - Ambitie om SPREKER te WORDEN !?!
Het is dus vrij logisch dat onderwerpen zoals ‘Op welke manier kan ik meer klanten verwerven’, ‘Wat gaat er veranderen na Covid 19 in de architectuur’ of ‘Is e-commerce een meerwaarde voor élke sector ?’ meer kans maken om in/op onze website te komen dan een onderwerp zoals: ‘Wat is de invloed van de passaatwinden op de menstruatiecyclus van de witte olifant’ ?

Om trainer/coach in onze ‘SpeechLess-Academy’ te worden, is dan weer het criterium ‘ervaring’ erg belangrijk.
Een voorbeeld: tegenwoordig is er een wildgroei van trainers/coaches die de mensen willen leren hoe ze (beter) voor een publiek kunnen spreken. Het lijkt wel of iedereen die zelf 10 keer een lezing heeft gegeven, zich gelijk geroepen voelt om nu ook training te gaan geven in ‘public speaking’.

Uiteraard zitten bedrijven niet op zulke eendagsvliegen te wachten. Wie hier wel meer kans maakt zijn trainers/coaches die niet alleen gewend zijn in optimale omstandigheden (zoals volledig geëquipeerde auditoria) te werken, maar die ook kunnen meegeven hoe je als spreker een sterke indruk kunt maken in geïmproviseerde omstandigheden, hoe je onverwachte reacties/gebeurtenissen kunt ondervangen, hoe je kan omgaan met diverse soorten publiek, discussies, (vervelende) vraagstellers  etc.
Vooral anciënniteit en palmares zullen hier overtuigen wie er in de Speechless- Academy komt, want uiteraard is het niet ons plan om voor welk topic dan ook 10 coaches met hetzelfde profiel aan te  bieden.

EN VERDER ?
Verder vragen wij als tussenpersoon alvast GEEN EXCLUSIVITEIT !!! 
Je mag dus wel met gelijk welke andere opdrachtgever/tussenpersoon werken waar en wanneer je maar zin hebt. (zie ook BLOG 6)
Wat wij wel vragen dat is, dat ALS WIJ JOU GEINTRODUCEERD HEBBEN bij een bepaalde klant, dat dat dan ‘ONZE’ klant blijft.
Dwz dat je, DE EERSTE DRIE JAAR na de laatste opdracht die je via ons voor die bepaalde klant werkte, NIET RECHTSTREEKS voor diezelfde klant gaat werken.

JIJ BEPAALD OOK ZELF JE PRIJS.
Wij kunnen jou hier wel enige raad bij geven.
Zo raden wij ieder spreker aan van bv voor jezelf een profit- en non profit-prijs te bepalen.
De profit-prijs voor grote bedrijven en multinationals en een non-profit prijs voor verenigingen, goede doelen, VZW’s en (heel) kleine bedrijven. En dan HOU JE AAN DIE PRIJZEN als je professioneel wilt overkomen!

Als je via ons een opdracht hebt kunnen doen, dan stuur jij naar ons jouw factuur en wij sturen een eindafrekening naar de opdrachtgever.

WAT IS HET BEDRAG OP DE FACTUUR DIE JIJ AAN ONS STUURT ?
Dat is jouw normale vraagprijs, min 20% en dat is gelijk ons verdienmodel als tussenpersoon.
Dwz als jij 500 € zou vragen aan een klant die jou rechtstreeks contacteert, dan vragen wij als tussenpersoon ook dat bedrag aan een potentiële opdrachtgever
en met jou spreken wij af dat jij aan ons slechts 400 € factureert.
Op deze manier ben jij steeds even duur voor de ‘eindklant’ of je nu rechtstreeks voor hem werkt of via ons.
Deze professionele formule is de eerlijke ruil die algemeen gehanteerd wordt bij de bonafide sprekers-agentschappen.
(alvast in ons werelddeel, want in bv Amerika durven agentschappen/managers tot 40 % commissie afspreken met ‘hun’ sprekers. => De gages liggen daar dan ook (veel) hoger dan in Europa/België)

WAT KRIJG JE IN RUIL VOOR DIE 20%
De opdracht!
Die anders allicht nooit voor jou zou geweest zijn!
Heel wat bezoekers van onze website hebben namelijk niet de ambitie/tijd om zelf te gaan zoeken naar een specifieke spreker. Die gaan uit van onze ervaring en know-how en stellen ons de vraag: ‘Kennen jullie een spreker over ....  XYZ’.
Wij gaan dan effectief voort op wat wij weten van de diverse sprekers in onze ‘stal’ (=vakterm ;-) en al naargelang het gewicht van de klant stellen wij een of meerdere sprekers voor waarvan wij denken dat ze geschikt zijn voor deze of gene opdracht.
 
Dus wij zorgen voor een toegevoegde exposure en naamsbekendheid voor onze sprekers. (Als je wordt aanbevolen scoor je steeds beter dan wanneer je van jezelf beweerd dat je geschikt/goed bent in ...)

Vertrouwen!!!
Ons agentschap HARPO-Speakers Society bestaat sinds 1999 en wij waren dan ook lang het eerste en enige sprekersbureau in België.
Via ons werkten reeds diverse grote namen uit de politieke en zakenwereld. (Zo zorgden wij bv voor de presentatrice toen voormalig president Clinton van Amerika naar België kwam, wij werkten ook al voor de Europese Commissie, diverse Universiteiten, etc... )
Opdrachtgevers weten dus reeds lang dat, als ze met HARPO-Speakers Society werken dat zij dan gegarandeerd de juiste persoon op de juiste plaats voor de correcte prijs zullen krijgen.
Daar kan een individuele spreker pas van dromen na jaren intensief, bijna dagdagelijks als spreker op een podium te staan.

Onze website
Wij zorgen voor een professionele aanwezigheid van jou op onze website. Bezorg ons hiervoor een beschrijvende tekst over je onderwerp ('Topic') en ook een stukje tekst over wie je bent en waarom ze precies jou best vragen om over dit onderwerp te komen spreken. ('Profiel').

- Als je jouw voordrachten ook in het Engels/Frans/Duits/...  geeft mag je ook in die taal dezelfde teksten bezorgen.
- Bezorg ons ook een mooie foto voor op de site ( min 300 pix, max 400 pix zie onderaan meer details)
- Als een opdrachtgever geïnteresseerd is in jou via onze site of na onze introductie, gaan wij jou 'verder verkopen'.

Dwz wij gaan alvast  een intake doen wat betreft de plannen van die opdrachtgever, datum, timing, locatie, welke doelgroep, hoeveel deelnemers etc en dan gaan wij jou promoten in het kader van die specifieke opdracht.
Wij kunnen namelijk makkelijker zeggen dat jij de geknipte persoon bent voor die opdracht, dat je dat gewéldig gaat doen omdat.... etc.
(Zoals al aangestipt om dat van jezelf te zeggen, dat is erg moeilijk, maar dat is nu eenmaal een stuk van onze meerwaarde als tussenpersoon en wij zitten al zo lang in dit vak dat wij ondertussen wel weten hoe wij dit het best aanpakken)
- Na al dit voorgaande nemen wij contact op met jou om te horen of je beschikbaar bent en hoeveel je wenst te factureren voor die opdracht.

- Dan regelen wij verder alles met de opdrachtgever maken een overeenkomst met hem en sturen er ook een naar jou. 

- Jij stuurt die overeenkomst getekend terug naar ons en dat doet ook de opdrachtgever. Als de beide partijen gesigneerd hebben  sturen wij een getekend exemplaartje terug naar jullie beiden.

- Wij betalen jou zodra de opdrachtgever betaald heeft.

- Zouden er problemen zijn met de betaling door een klant dan gaan WIJ daarvoor procederen. Daar hoef jij je dus geen zorgen om te maken. Wij hebben juridische contacten die reeds met dat bijltje gehakt hebben.

BESLUIT
- Jij beslist zelf welke opdrachten je accepteert of niet, afhankelijk bv van je agenda, je overtuiging (bv ‘Ik werk niet voor bedrijven die rookwaren produceren’) etc.

- En ‘neen’ wij gaan jou niet speciaal promoten of verkopen. Dat zou niet fair zijn tov van de collega sprekers die bij ons in 'de stal' (=agentschap/Society) zitten.
Sprekers kunnen best zichzelf promoten, waarbij wij wel willen helpen om te zorgen dat je daar succes bij hebt.

- Wat wij wel kunnen doen dat is, als je bijvoorbeeld een nieuw boek uit hebt of je komt op televisie voor een of andere bijzondere reden, dan kunnen wij dat wel via onze social media / etc promoten.

- Aarzel niet ons een mailtje te sturen als je nog extra vragen zou hebben want zoals al gezegd wij zijn er voor de/onze sprekers met onze ‘Society’.

- Zo hebben wij los van onze commerciële activiteiten ook de VZW Professional Speakers Association opgericht om sprekers te helpen bij het ontwikkelen van hun sprekers-carrière (zowel als beginner als als professional) maar dat wordt iets voor een volgende blog.

NOG EVEN PRAKTISCH
Samen gevat wat hebben wij van jou nodig?

TOPIC: Een stuk tekst waarin je toelicht waarover je gaat spreken. Het lijkt me slim van je hier goed aan te geven wat voor de opdrachtgever/bedrijf de (economische)  meerwaarde is als ze jou als spreker uitnodigen.

PROFIEL: Daarnaast is het slim van een stukje tekst over jezelf mee te geven. Hierbij denken we aan een opsomming van de elementen (studies/ervaringen/...) Die illustreren waarom jij de specialist bent wat jouw topic betreft.

TAAL: Laat ook weten in welke talen je dit verhaal verteld ajb. (als je je verhalen ook in het Engels en/of Frans brengt dan zetten wij jou ook in die ta(a)l(en) op de site
En als je weet welke zoekwoorden voor jou relevant zijn mag je die ook meegeven.

Je kan gerust bij de collega sprekers op onze site kijken hoe zij dat aanpakten.
De teksten die je hierbij bezorgt kunnen uiteraard steeds via ons aangepast worden.

Dat geldt ook voor de foto waarmee je in onze site komt:

Richtlijnen voor die ideale afbeelding:
Ideale afbeelding:
   600 x 400 pixels (breedte x hoogte), Jpeg (RGB)
Minimaal formaat:
   breedte: 300 pixels, hoogte: 200 pixels
Toegelaten afbeeldingformaten:
   Jpeg (.jpg of .jpeg) of PNG
Maximale bestandsgrootte:
   25Mb
En in afwachting van dat alles, alvast ‘van harte welkom!’

Onze blog is er om jullie te helpen!

In deze rubriek verzamelen we interessante teksten, weetjes, berichten die ook jou allicht kunnen helpen als je interesse hebt in de sprekerswereld, evenementen, showbusiness, kortom alles wat van ver of nabij aansluit op het gesproken woord.

Aarzel niet zelf een tekst (+foto) te bezorgen via ons e-mailadres, want wij zijn steeds op zoek naar nuttige content, suggesties, en verbeteringen.

Laat ons samen het verschil maken!

Speakers Society voor en door sprekers!

 

Adres

Haarstraat 11
2000 Antwerpen
België

BTW/Ondern.nr:
BE0459.759.610

Contact


+32 3 231 43 79
+32 475 27 43 79

Contactformulier